יום רביעי, 7 בינואר 2015

                             ON / OFF

מתוך החוברת חיים עם פרקינסון של EPDA

תופעה זו מאפיינת את מחלת פרקינסון מתקדמת,אך אינה חייבת להימצא בכל החולים, הסובלים מתופעה זאת עוברים במשך היום מפעילות רגילה כמעט [ON] לחוסר תפקוד [OFF] השינוי בית ON ל OFF מגיע בפתאומיות, ואדם שהיה פעיל ויעיל קופא לפתע ואינו מסוגל לזוז ממקומו, ה- ON וה-OFF נובעים משינויים בלתי צפויים בתגובת הגוף לתרופות.

מצבי ON ו- OFF עלולים להימשך שעות אחדות.

עייפות ותחושת חוסר באנרגיה

העייפות המתבטאת בתשישות פיזית או נפשית, נפוצה מאד בקרב החולים במחלת הפרקינסון, לעתים העייפות הקשה משמשת כאחד מהתסמינים הראשונים המבשרים על המחלה לעייפות הקשה כמה סיבות, היא עשויה להיגרם על ידי אחד או כמה גורמים הבאים; תופעות לוואי של התרופות, המאמץ המיוחד שמשקיע החולה כדי להתמודד עם תסמינים שינה טרופה או דיכאון.

העייפות יכולה לנבוע מהשינויים הכימיים המתחוללים במוחו של החולה.

כדי לעזור לאדם הסובל מסימפטום זה, יש לדעת מהי הסיבה לעייפות שתקפה אותו, לדוגמה אם העייפות נגרמה עקב בעיות של דיכאון, יש לטפל תחילה בדיכאון ואם היא תוצאה של הפרעות שינה יש לאבחן את דפוס השינה של החולה ולטפל בו, עייפות נגרמת ישירות על ידי מחלת הפרקינסון, ניתנת לטיפול תרופתי.

איטיות המחשבה

מחלת פרקינסון עלולה  לפגוע במספר אזורים במוח, חולים מסוימים חשים כי בנוסף להפרעות התנועה הנפוצות יותר יכולת חשיבותם וגם זיכרונם אינם עוד כשהיו.

כבר בשלב הראשון של המחלה מתלוננים החולים על קושי בריכוז ועל שינויים בזיכרון ובחשיבה, לפעמים החולה איננו מתייחס אל הליקויים אלה או שהוא מתעלם מהם, כאשר המחלה מתקדמת עלול להיפגע היכולת לתכנן משימות בעת ובעונה אחת.

ליקויים אלה כמו סימפטומים אחרים של המחלה, מתגברים ומתעצמים עם הזמן, גם הטיפול התרופתי עלול להשפיע על תהליכים מחשבתיים [יצירת בלבול או הזיות] יש לדווח על כל שינוי ללא דיחוי, כדי למצוא את הסיבה לכך.

בעיות ראייה

גם בעיות ראייה פוגעות בחולי פרקינסון, חולים רבים מפתחים ראייה כפולה או מטושטשת, הסיבה העיקרית לבעיות הראייה היא המחסור בדופמין בגרעיני הבסיס, המשפיעה על שריר העין.

בשלבים מתקדמים של המחלה צצות הזיות ראייה, גם אלה הן תוצאות של מינון יתר של התרופות המכילות דופמין, בעזרת טיפולים נכונים והתאמה של תרופות אפשר למזער את בעיית הראייה.

בעיה נוספת הקשורה בראייה היא עיניים יבשות כאשר המצמוץ איננו מספיק מהיר, מתייבשות העיניים או שהן מאדימות, בעיה זאת ניתן לפתור באמצעות טיפות עיניים מלאכותיות.

מיקרו גרפיה כתב יד זעיר

מיקרוגרפיה הינה לקוי בכתב היד הקשור במחלת פרקינסון כתב ידם של החולים במחלת פרקינסון משתנה, הוא הולך ונעשה קטן עד אשר הופך לכתב זעיר, שינויים אחרים בכתב היד נגרמים עקב הרעד של כפות הידיים והידיים לכל אורכן, וגם בשל איטיות בתנועות וקשיחות השרירים

דיבור והבעת פנים

תקשורת בין אישית מבוססת על תחומים רבים כגון; מילים, שפת גוף ואופן הדיבור, החולים במחלת פרקינסון מאבדים חלק נכבד מאמצעי התקשורת, תנועות השרירים האיטיות או המופחתת עלולות להקטין את יכולת הבעות הפנים, קורה שבגין שינויים אלו נראה החולה כאדם חסר עניין, ככעוס או כמי שאיננו מבין כלל במה מדובר.

השינויים החלים בתפקוד שרירי הפנים והגרון עלולים להשפיע על הקול, הדיבור הופך להיות שקט מאד, צרוד, מהיר או מהסס, חשוב מאד לדווח על כל שינוי לרופא כדי שיהיה מודע למצב ויטפל בבעיה במהירות וביעילות.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה