יום רביעי, 14 בינואר 2015

כיצד נפתור בעיות שיווי משקל לקוי אצל חולה פרקינסון


מאת יובל לויתן פיזיותרפיסט


השליטה על שיווי המשקל מסתכמת על האינטראקציה בין מספר מערכות פיזיולוגיות; מערכת השלד והשרירים, מערכת העצבים, מערכת התחושה והקוגניציה לבין תנאי הסביבה והמטלה המבוצעת, האינטגרציה התחושתית ממערכת הראייה, מערכת התחושה העמוקה והמערכת הוסטיבולרית פגועה בחולי פרקינסון, כתוצאה מליקוי במערכת התחושה העמוקה, החולים מסתמכים יותר על מערכת הראייה כדי לשמור על שיווי משקל, בנוסף ה"דרייב" התנועה בחולי פרקינסון פגוע וגורם לתנועות להיות איטיות יותר, יש הערכה לקויה של מנח הגוף והגפיים ביחס לסביבה והעדר תגובה הגנה להפרעות חיצוניות, כמו ביצוע צעד בלימה מהיר בעת התקלות במכשול.

מוגבלות מערכת השלד והשרירים כגון בעיות יציבה, ירידה בטווח התנועה של המפרקים ונוקשות מעלות את הסיכון לחוסר היציבות בשל צמצום גבולות היציבות כלומר מצטמצם האזור בו מרכז הכובד של הגוף יכול לנוע תוך שמירה על שיווי משקל מבלי לשנות את מיקום הרגלים כמו בהושטת יד ותפיסת חפץ בעמידה. הקיבוע של כל הגוף גורם לנוע כיחידה אחת ללא הפרדה בין הראש והגו לגפיים, לדוגמה קיבוע צוואר מפריע לסיבובי הראש ולראייה ההיקפית בעת עמידה והליכה, קיבוע האגן והגפה התחתונה מקשה על ההליכה שתהייה חלקה ושוטפת, במיוחד בזמן פניות וסיבובים, נוקשות הגוף, וחוסר שליטה בשיווי המשקל גורמים גם לחוסר יכולת לבצע שינויים בצורת ההליכה, וחולי פרקינסון מתקשים ללכת על משטחים שונים ובתנאי סביבה שונים.

זיהוי מטופלים אשר נמצאים בסיכון לנפילות הוא מרכיב חשוב בטיפול חולי פרקינסון, גם חולה שטרם נפל רצוי שיתחיל בטיפול לשיפור שיווי משקל ומניעת נפילות כדי למנוע סיבוכים עתידים.

תכנית למניעת נפילות בקרב חולי פרקינסון כוללת את חיזוק שרירי הרגלים, ושיפור תפקוד החיישנים הפרופיוצפטורים [תחושה עמוקה] הנמצאים בגידים, בשרירים במפרקים, בקפסולת המפרק וברצועות סביב הקרסול.

אימון פרופיוצפטיבי משפר מאד את תבניות התגובה השרירית ואת השליטה העצבית השרירית, תורם לשיפור הקואורדינציה, הרפלקסים ושיווי המשקל.

האימון הפרופריוצפטיבי עובד על כמה קבוצות שרירים בו זמנית וגורם לשרירים לעבוד יחד במטרה להפחית מהסיכון על פציעות עתידיות, האימון מתבצע בעמידה על שתי רגליים, על רגל אחת, בעמידה תחילה על משטחים ישרים ובהמשך על משטחים לא יציבים,בעיניים פקוחות או עצומות, ניתן לשנות את בסיס התמיכה במהלך תרגול מבסיס תמיכה קל יותר לבסיס תמיכה מאתגר יותר ככל שהמטופל משתפר בתרגול.

אז תתחילו לתרגל

בהצלחה


חברים המעוניינים לקבל חומר עדכוני למייל שלהם בחינם נא לפנות ל ziprachel@gmail.com לברורים טלפון 097431614 רחל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה