יום שישי, 16 בינואר 2015

הסתדרות הרפואית בישראל

הנידון;מכתב המלצה לחולי פרקינסון לעבור בדיקה שגרתית לאיתור מוקדם 


                             של מלנומה

מלנומה עורית ממארת הינו גידול ממאיר החמישי בשכיחותו אצל גברים והשישי אצל נשים, בעשורים האחרונים חלה עליה מתמדת בהארעות המלנומה ברוב ארצות המערבי,בקצב העולה על כל גידול סרטני אחר. במקביל חלה גם עליה בתמותה מהמחלה, במיוחד בקרב גברים קשישים, ככל הנראה בגלל העדר מודעות לסימני המחלה ואבחון המחלה בשלב מתקדם עד כה היה ידוע שמלנומה מתפתחת בעיקר בבהירי עור שנצרבים בקלות משמש, ומתקשים להשתזף, גורמי הסיכון העיקרים להיפגע במחלה הם ריבוי שומות, נכוחות של שומות אטיפיות או סיפור משפחתי של מלנומה.

בשנים האחרונות התאספו עדויות בספרות המדעית הנוירולוגית והדרמטולוגית אשר מצביעים על כך שמלנומה מופיעה בשכיחות יתר בקרב מטופלים הסובלים ממחלת פרקינסון בהשוואה לאוכלוסיה הכללית ללא מחלת פרקינסון, הסיכון לחלות במלנומה בקרב חולי פרקינסון הינו בין פי 1.5 ועד פי 4 בהשוואה לאוכלוסיה הכללית, ממצאים אלה נכונים בכל העולם.

מחקר ישראלי רחב שכלל מרפאות של 12 בתי חולים בארץ הראה שהסיכון לחלות במלנומה גדול פי 4 בקרב חולים הסובלים ממחלת פרקינסון, המחקרים לא הראו קשר בין הטיפול התרופתי ובין הופעת המלנומה ונמצא כי חלק מחולי הפרקינסון אובחנו עם מלנומה לפני הופעת סימניה המוטוריים של מחלת הפרקינסון.

ממצאים אלו מצביעים על כך שמטופלים הסובלים ממחלת פרקינסון חייבים לעבור בדיקה מקיפה על ידי רופא עור לפחות פעם בשנה לזהות את הגידול בתחילתו, בדיקות שגרה אלו לא מונעות את הופעת המלנומה אך יכולות לאבחן מוקדם את הגידול ובכך למנוע את הפיכתו לגידול השולח גרורות, אבחון מוקדם וטיפול מהיר יכול למנוע תמותה ולהגדיל את הסיכוי לריפוי מלא.

לאבחון המוקדם של מלנומה השפעה מכרעת על סיכוי ההישרדות מהמחלה; ההיוותרות בחיים תלויה במישרין בעובי החדירה של הגידול, כפי שנמדד עפ"י ברסלאו.

הסימן המחשיד להתפתחות היא שינוי בצורת אחת השומות ובפרט בשומות אטיפית או הופעת שומה חדשה, לרוב בגוון שחור במראה, אסימטרי בלתי סדיר, שינויים אלה הם המפתח לאבחון מוקדם של המחלה

במקרה כזה חשוב להסיר מוקדם ככל האפשר את השומה החשודה ולהעבירה לבדיקה פתולוגית אבחון סוג הגידול ועובי החדירה לעור, לשם כך מן הראוי שהאוכלוסייה בסיכון, במקרה הנוכחי --חולי פרקינסון יהיו ערים לשינוי השומות ויפנו לבדיקה וטיפול בכל חשד שמתעורר, ללא דיחוי, מומלץ לכלול את כל חולי הפרקינסון בתכנית רפואית מובנית של סריקת שומות לפחות פעם בשנה על ידי צוות מיומן.

חשוב לציין שבאוכלוסיית קשישים נוכחותם הנפוצה של נגעים פיגמנטרים  שפירים מסוג באזורים החשופים לשמש נוטים solar lentigines או נכוחות seborrheic keratosis בצורה ובצבע, עלולה להקשות על האבחנה המבדלת ממלנומה גם על ידי צוות רפואי מנוסה, כלומר לא פעם אין מנוס מהסרת כירורגיה של נגע שעשוי להימצא שפיר בדוח הפתולוגי 

בכבוד רב

פרופסור רבקה אינזלברג

פרופסור ניר גלעדי 

פרופסור אסתר עזיזי


מכתב זה הופנה למנהלי קופות החולים, ליושב ראש האגודה למחלת הסרטן, האגף לרפואה מונעת.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה