יום רביעי, 21 באוקטובר 2015



מחקר 

מאת חיים איסרוביץ


                   האם המאבק במחלת הפרקינסון עומד בפני פריצת דרך?

ניסוי שערכו חוקרים אמריקאים גילה כי תרופה שנועדה לטפל בלוקמיה סייעה להשיג שיפור בתפקודים של חולי פרקינסון, שחלקם אף הצליחו ללכת ולדבר.

בניסוי שביצעו חוקרים מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת ג'ורג'טאון בוושינגטון קיבלו 12 חולי פרקינסון מינונים יומיים קטנים של 150 -300 מ"ג של נילוטיניב, תרופה נגד לוקמיה, לאורך שישה חודשים. לפי החוקרים, עשרה מבין החולים הראו תוצאות מרשימות - אחד מהם הצליח לקום מכיסא גלגלים ושלושה החלו לדבר.

"ראינו חולים בשלבים סופיים של המחלה חוזרים לחיים" אמר ד"ר שרבל מוסה, שהוביל את המחקר, "ראינו אנשים מקשים כמו לוח עץ בתחילת המחקר ובסופו הם החלו ללכת, ישבו וכופפו את רגליהם".

מחלת הפרקינסון פוגעת בהדרגה בתפקודם של חלקי המוח וגורמת לרעידות, לתנועה אטית ולהקשחת השרירים. החוקרים ציינו כי הנילוטיניב, שאותה מייצרת חברת נוברטיס, מסייעת לנקות את המוח מחלבונים רעילים.

"למיטב ידיעתי, המחקר מייצג את הפעם הראשונה שבה טיפול תרפי מצליח להפוך - פחות או יותר, תלוי בשלב המחלה - את הירידה הקוגניטיבית והמוטורית של החולים עם הפרעות הפרקים הניוונית האלה". אמר ד"ר פרננדו פגאן מצוות המחקר, שקרא לבצע ניסויים נרחבים יותר כדי לוודא את היעילות האמיתית של התרופה.

פרופ' אלן הופמן, שחלה בפרקינסון לפני 18 שנה, סיפר כי עד הניסוי לא עשה דבר בבית. "כעת אני מרוקן את המחסן שלי, מוציא כלים מהמדיח, ממלא את מכונת הכביסה והמייבש, מסדר את השולחן, אפילו אחראי כשעושים ברביקיו". אמר הופמן שציין שהוא כבר לא נופל, שהדיבור שלו השתפר ומחשבתו צלולה יותר. "אשתי אומרת שזה שינה את החיים לה ולילדים ולנכדים".

תגובתו של ד"ר גלעד יהלום רופא בכיר מתל השומר:

מדובר בתוצאות מעניינות של הטיפול בנילוטיניב בפרקינסון אך צריך להמנע מאופוריה. מדובר בתוצאות ראשוניות ביותר. המחקר טרם פורסם. המחקר המדובר הוא מחקר פתוח. ישנו אפקט פלצבו גדול בחולים נוירולוגים ועד שלא ייעשה מחקר שהחולה לא יידע מה הוא מקבל: תרופת פלצבו (כזו שנראית כתרופה לכל דבר אך אין בה את החומר הפעיל) או תרופה עם החומר הפעיל, לא באמת נדע אם האפקט אמיתי. בינתיים פורסמו 3 -4 מאמרים על השפעת התרופה על חיות. נמצא אפקט מגונן על התאים הדופמינרגים. 

ימים יגידו אם אנחנו בתחילתה של פריצת דרך או שמדובר בעוד תקווה שהתנפצה. בקיצור, חשוב להמשיך לחלום אך להישאר עם הרגליים על הקרקע.

המאמר המלא באנגלית ניתן גם לשמוע 

http://www.npr.org/sections/health-shots/2015/10/17/448323916/can-a-cancer-drug-reverse-parkinsons-disease-and-dementia

תגובה 1:

  1. קשה לי להבין את עקרון הפעולה המדובר? נראה שמדובר בתוצאות מאוד ראשוניות, ואינני יכול לשים את היד על המאמר המקורי בשביך לבחון את ה-data. נשמע לי מעט מעט תמוה, למיטב הבנתי לא ניתן כיום להשיג שיפור בסימפטומים באופנים פרמקולוגיים למחלות נוירודגנרטיביות, ניתן במקרה הטוב "להרוויח" עוד זמן ולהאט הדרדרות. כמו שאני מבין את זה, הדרך היחידה להשיג שיקום ושיפור של החלקים הפגועים בעקבות פרקינסון כיום היא השיטה של שי אפרתי, מה שקרוי רפואה היפרברית.

    השבמחק