יום שבת, 3 באוקטובר 2015


מחקר ישראלי


חוקרים ישראלים: שיעור גבוה מהממוצע של פרקינסון בישובים חקלאים בנגב.

לדברי החוקרים שיעור חולי הפרקינסון ביישובים חקלאים יהודים בנגב בעלי שטחי עיבוד גדולים גבוה ב- 54% מהממוצע באזור, שיעור החולים ביישובים עם שטחי עיבוד מצומצם גבוה ב- 37%, הערכה: הסיבה היא חומרי ההדברה והקרבה של השדות לבתי מגורים.

חוקרים ישראלים איתרו שכיחות גבוהה מהממוצע של חולי פרקינסון בקרב תושבי הישובים היהודים בנגב, לדברי צוות החוקרים - מהמחלקה הנוירולוגית בבית החולים סורוקה, ואוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע ובשיתוף בית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל - אביב -- הסיבה לכך היא שילוב של גורמים סביבתיים ואתניים, יחד עם קרבה לשטחים חקלאים מעובדים שבהם נעשה שימוש רב בחומרי ההדברה. הצוות אותו הוביל ד"ר גל איפרגן מנהל המחלקה הנוירולוגית וסגן מנהל בית החולים "סורוקה" פרסם את תוצאות המחקר בכתב Parkinson's Disease הפועל במתכונת open access  וביקורת עמיתים.

על פי נתונים שהצטברו בין השנים 2001 - 2012 זיהה צוות המחקר 3792 מקרי פרקינסון באוכלוסיית הנגב ועוטף עזה, על סמך מסד הנתונים של "שירותי בריאות כללית" ש 70% מתושבי הנגב מבוטחים בה. החולים היו תושבי 139 ישובים באזור כולל 14 הערים היהודיות, 114 הישובים חקלאים והיתר מהפזורה הבדואית.

58.8% מאוכלוסיית המחקר (2231 מקרים) אובחנה בוודאות כחולי פרקינסון, והיתר הוגדר כמקרי פרקינסון בסבירות או כמקרים אפשריים. הגיל החיצוני היה 73.6 כאשר 51.7% היו גברים.

החוקרים הסבירו כי קיים שיעור תחלואה גבוה יותר מהצפוי, גם בהשוואה לנתונים קודמים בקרב תושבי הישובים החקלאים והכפרים לעומת כלל הישובים הבדואים. החוקרים העריכו, כי הסיבה לכך היא שטחי עיבוד חקלאי, הקרבה של השדות לאזורי מגורם וגם גודלם של השטחים המעובדים הללו, שתורמים לסיכון פרקינסון.

ד"ר איפרגן אמר בהקשר למחקר כי הממצאים מדאיגים והשכיחות הגבוהה ביותר של מקרי פרקינסון נמצאה בעיקר עוטף עזה לדבריו, בישובים שבהם מעט שדות מעובדים שיעור החולים גבוהה ב- 37% מהממוצע בנגב. ואלו שבהם שדות מעובדים רבים וגם קרבה רבה לאזור המגורים - העליה היא 54% מעל הממוצע האזורי.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה