יום ראשון, 1 בפברואר 2015

              קדחת רכישות בשוק הפרקינסון

מתוך דה מרקר

טבע ניהלה באחרונה מגיעים עם חברת אינטק פארמה לרכישת רישיון בלעדי לפיתוח ומסחור המוצר המוביל של החברה "אקורדיון לבדופא.

התרופה המובילה כיום לתסמיני מחלת פרקינסון, לאזור הספיגה שלה בכך היא מאזנת את רמתו של (Levodopa) , אקורדיון לבודופא הוא מוצר שמאפשר הזלפה רציפה ומבוקרת של לבודופא הפעיל בתרופה בדמו ומביאה לראשונה, באמצעות טיפול תרופתי דרך הפה, לירידה דרמטית בהפרעות המוטוריות שכרוכות בשימוש בתרופה לבודופא ובמספר הפעמים שהחולה נדרש לקחת אותה.

העניין של טבע במוצר נובע מהעובדה שהיא משווקת את התרופה המקורית אזילקט (Azilect) לטפל בתסמיני פרקינסון, תרופה זו שמכרה 418 מיליון דולר ב- 12 חודשים האחרונים, העניין של טבע במוצר נובע מהעובדה שהיא משווקת את התרופה המקורית אזילקט עומדת לאבד את ההגנה הפטנטית שלה, ואולם טבע העריכה שתצליח לשמור על מחצית מהמכירות באמצעות השקתה בשווקים מחוץ לארצות הברית. רכישת אקורדיון לבודופא של אינטק עשויה היתה להרחיב את תיק המוצרים של החברה בתחום מערכת העצבים המרכזית, שבה החליטה להתמקד ולנצל את כוח המכירה שלה בתחום.

פרקינסון היא מחלה ניוונית של מערכת העצבים המרכזית, שגורמת לירידה ברמת הדופמין במוח על פי הערכות, 6.3 מיליון איש חולים במחלה בעולם והיקף השוק העולמי של התרופה למחלה נאמד 3.3 מיליארד דולר, הבעיות המרכזיות של הטיפול התרופתי הנוכחי הן פרק זמן קצר יחסית של החומר הפעיל בדם, זמינות וקליטה נמוכה של החומר הפעיל בדם, שגורמים לתנודתיות והצורך לקחת את התרופה מספר רב של פעמים. ברמתו בדם לפרקי זמן ממושכים שבהם החולה סובל ממוגבלות מוטוריות חמורה (OFF)

הפטנט של אינטק

גלולת האקורדיון של אינטק היא מערכת נשיאה לתרופות, שמקופלת לתוך קפסולה, לאחר שהקפסולה מגיעה לקיבה נפרשת גלולת האקורדיון ונשארת בקיבה זמן ארוך מהזמן הנורמלי שבו שוהות בקיבה טבליות וקפסולות, בפרק זמן זה משחררת התרופה באופן רציף ומבוקר בקיבה, הארכת משך הספיגה באמצעות השהייתן בקיבה לפרקי זמן ארוכים, מגבירה את יעילותן. מקטינה את מספר הפעמים שהחולה צריך לקחת את התרפה, וכך מפחיתה את תופעות הלוואי שלהן.

גלולת האקורדיון של אינטק קיבלה אישור מ-FDA להתחיל בשלב שלישי של הניסוי הקליני. אקורדיון לבדופה של אינטק הציג תוצאות טובות בניסוי הקליני שלב 2 כשהורידה את 2.3 שעות (45%) את פרק הזמן שבו חולה סובל ממגבלות תנועתיות משמעותיות, והקטינה את מספר המתנים ביום של הלבודופא מ-5.4 ל- 4.0 וכך הפחיתה 42% את הזמן שבו החולה סובל מהפרעות תנועה לא רצוניות (דיסקנזיות).

עם קבלת האישור לניסוי הקליני בשלב 3 והמכריע מנהלת אינטק מגיעים עם חברות תרופות וטבע בכללן, על עיסקה למתן רישיון ומסחור לגלולת אקורדיון לבודופא.

חברת נוירודרם מפתחת תרופה שניתנת באמצעות משאבה, הדומה למשאבת אינסולין שמטפטפת בחולי פרקינסון, המשאבה תלויה על חגורה ומחוברת בצינור דק לבטן. הצינור מזליף בקביעות את התרופה במשך 24 שעות, ובכך ניתן מענה לבעיות של הטיפול התרופתי הקיים מסוגו של Comtan, Stalevo,

נוירדרם ממצבת את עצמה כתחליף למוצר Duodopa של חברת Abbvie שהיא משאבה המחוברת למעי החולה, ובאמצעותה מוזרם ג'ל של לבודופא/קרבידופא לחולי פרקינסון בשלב מתקדם, העירוי המתמשך של התרופה באמצעות ההתקן הפולשני מבטיח רמה יציבה של חומר פעיל בדמו של החולה.

דוגמה נוספת היא חברת סיביאטס (Civitas) שפיתחה לבודופא הניתנת במשאף לטיפול במהירות בפרק זמן שבהם החולה פרקינסון סובל ממוגבלויות מוטוריות חמורה (OFF) עד כדי אי יכולת לנוע, סיביטאס השלימה בהצלחה את שלב 2 בניסוי קליני בתרופה Cvt-301 והראתה כי העברה מהירה של לבודופא למוחו של החולה  באמצעות משאף היא תרופה משלימה יעילה לבודופא בטבליות.

דוגמה אחרת היא חברת Avp-923 להפחתת התנועות הלא רצוניות (דיסקנזיות). של חולי פרקינסון, שנגרמת על ידי לבדופא.

תגובה של פרופסור רפי אלדור

יש לציין שכל התרופות המצוינות בכתבה, שהן מועמדות לרכישה ולמסחור, מטרתן להקל בתסמינים של מחלת הפרקינסון או בתופעות הלוואי שלהם, עדיין 6.3 מיליון איש חולים במחלה ברחבי העולם וממתינים לתרופה שתביא לריפויה, לתרופה שתעצור את הידרדרות המחלה. אם אכן תומצא תרופה כזו, ערכה הכלכלי ייאמד במיליארדי דולרים מכיוון שפרט לשוק הענק לחולי פרקינסון בעולם, יהיו לכך השפעות גם על תרופות נוירולוגיות אחרות.



  




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה