יום רביעי, 4 בפברואר 2015

קשה לבלוע? אבחון וטיפול בדיספגיה

מאת ד"ר יקי כהן מומחה בנושא הפרעות קול ובליעה

בליעת מזון נחשבת לרובנו כפעולה מובנת מאליה, אך היא מורכבת מתיאום בין מערכות שרירים ועצבים באזור הפה, הגרון והוושט, פגיעה ביכולת לבלוע עלולה לפגוע באיכות החיים ואף לגרום לסיבוכים מסכני חיים, מהם הגורמים לפגיעה זו? כיצד מאבחנים ומטפלים בבעיה?

היכולת לאכול ולבלוע היא צורך קיומי ובסיסי המלווה אותם מיום היוולדנו. אנו זקוקים למזון על מנת לבנות את שרירי הגוף. לספק אנרגיה למערכות השונות ולאפשר למוח לתפקד בצורה תקינה ויעילה, האכילה מערבת את חוש הטעם והריח, מספקת לאדם מקור הנאה והופכת להיות חלק בלתי נפרד מחיי החברה תהליך הבליעה הוא תהליך מורכב הדורש קואורדינציה ותאום בין מערכות שרירים הנשלטים על ידי מערכת העצבים וכוללים את אברי הפה, הגרון קופסת הקול והושט.

אך מה שנראה כמובן מאליו, עשוי להיות אתגר של ממש לאנשים שמערכת הבליעה נפגעה. הפרעות בליעה (דיספגיה) נחשבת לבעיה שכיחה.

הפרעות הבליעה עלולות לגרום לירידה באספקת מזון לגוף או כניסתו לדרכי הנשימה וכתוצאה מכך עלולים להתפתח תת תזונה, זיהומים באברי הנשימה, דלקת ריאות ואף מוות. על מנת למנוע סיבוכים כתוצאה מהפרעות בליעה יש צורך באבחון מוקדם ככל האפשר (עם הופעת הסימנים הראשונים) על מנת להתחיל טיפול שיאפשר בליעה בטוחה ויעילה.

תהליך הערכת תפקודי בליעה מתחיל בהערכה קלינית של תפקודי בליעה על ידי קלינאית תקשורת, הערכה כוללת מספר שלבים. אמנזה תוך מתן דגש על שאלות מכוונות לתפקוד מנגנון הבליעה ואיתור סימנים קליניים להפרעת הבליעה, בדיקת מבנה, תפקוד ותחושה של אברי הבליעה, בדיקת קול דיבור ובדיקת תפקוד בליעה עם ובלי מזון, בנוסף להערכה הקלינית לעיתים יש צורך בהערכה מקיפה (FEES) המתבצעת עם סיב אופטי גמיש על ידי רופא אף אוזן גרון וקלינאית תקשורת.

מהי בדיקת  FEES

בדיקת( FEES   (Fiberoptic Endoscopic Evaluation of Swallowing
הינה בדיקה אנדוסקופית, המתבצעת ללא הרדמה ומאפשרת התבוננות בתפקודי הגרון ומערכת הבליעה, מטרות הבדיקה הן אבחון השפעת טכניקות בליעה מפצות, תנוחות, מרקמי מזון וטיפול התנהגותי על תהליך הבליעה ובנוסף לקבוע את אופן הזנת המטופל וסוגי המזון שיכול לבלוע בצורה בטוחה ויעילה.

בתהליך בדיקת FEES ניתן לבדוק את כל סוגי מרקמי המזון והנוזל בכמויות שונות לפי הצורך כדי לצפות באופן ברור בתהליך הבליעה ולזהות את גורם ההפרעה מוסיפים צבע מאכל למזון ולנוזל.

בבדיקה זו ניתן לצפות ביכולת בליעת רוק, כמות ומצבור של רוק ולקבוע את השפעת הטיפול, וכן לצפות ישירות על סימני רפלקס. כמו כן ניתן לבצע את הבדיקה ללא הגבלה של זמן ולבדוק השפעת ההתעייפות על הבליעה. יש לציין שבמהלך הבדיקה אין חשיפה לקרינה, ניתן להשתמש ב- FEES כמכשיר טיפול בשיטת ביו פידבק המאפשר למטופל לצפות על השפעת טכניקת הבליעה על הפתולוגיה שאובחנה. במקרים של מטופלים המרותקים למיטה ניתן לבצעה ליד מיטת החולה בעזרת מכשיר נייד ובמהלכה מתקבלת תמונה אמיתית של האיברים הנבדקים.

עם זאת, חשוב לדעת כי במהלך הבדיקה קיימת אי נוחות בזמן החדרת האנדוסקופ ותזוזתו שעלולה לגרום לרפלקס ההקאה. לא ניתן לבצע את הבדיקה עם תנועות גוף לא רציניות (דיסקנזיות)

כיצד מטפלים בתפקוד בליעה?

לאחר האבחון מומלץ על טיפול התנהגותי בהפרעות בליעה, המתבצעת בעיקר על ידי קלינאי תקשורת, ומטרתו שמירה על תזונה יעילה ובטוחה והשניה רכישת יכולת אכילה תקינה במגבלות מצד המטופל. בנוסף קיימים ניתוחים והליכים רפואיים שונים המקלים על הפרעות הבליעה.

טיפול התנהגותי מתרכז בלמידת תנוחות וטכניקות בליעה. המפצות על התפקוד הלקוי של מערכת הבליעה כמו כן המטופל מודרך לגבי שינוי מרקם המזון בהתאם להפרעות הבליעה, לדוגמה כשקיים קושי בליעסת מזון מוצק או כששרירי הגרון חלשים והמזון לא מחליק בקלות, מומלץ לעבור למזון במרקם מעוך או דייסתי. בעקבות הפרעות מוטוריות ותחושתיות של אברי הבליעה, הטיפול מתרכז בביצוע תרגילים אורומוטוריים וטיפול תחושתי בעזרת גירוי טרמי. שינוי טמפרטורה וטעמים.

חשוב לציין כי הפרעות בליעה ללא מענה טיפולי יכולים להוביל לריבוי ליחה, חום ואף דלקת ריאות. לכן ישנה חשיבות רבה לאבחן מוקדם של הפרעות אלו זאת בכדי למנוע סיבוכים ולקבל מענה טיפולי לבעייה, באופן זה לשמור על בריאות הגוף ואיכות החיים של המטופל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה