יום חמישי, 5 בפברואר 2015

חברים כותבים

אפשר ליצור בכל מצב, צריך רק לרצות

מחלת הפרקינסון לא גרמה לאמנון לוי בן 80 לוותר על אהבתו הגדולה, האומנות, את המכחול החליף במייבש שיער.



ההכרח היה להמשיך ולצייר למרות הרעד בידיים, ההמצאה הייתה מייבש שיער במקום מכחול, והתוצאה היא סדרת ציורים מופשטים מרהיבים בצבעוניותם המתפרצת. תערוכה שהוצגה 2 לינואר בגלריה עמליה ארבל בתל אביה



לוי מהנדס ואמן, יליד תל אביב שגדל בירושלים ושב לעיר הולדתו, חלה בפרקינסון לפני 7 שנים. למרות המחלה לא הפסיק ליצור, ובתערוכה שהייתה השלישית במספר הוא הציג לראשונה ציורים בטכניקה שפיתח בעקבות המגבלה " משתמש במייבש שיער קטן וקל שיש בכל בית" הוא מגלה, ומנצל את משב הרוח שלו, שמזרים את הצבע על הבד".


הוסף כיתוב

גם בלי הצורך להחליף את המכחול שהכזיב ביד רועדת, המציאות הן התחום של אמנון לוי, מהנדס מכניקה עדינה שעסק במשך שנים בפיתוח ובייצור מכשור מדעי כראש מחלקת שירותים טכניים  "יש לי ניסיון בפתרון בעיות" 
הוא מספר "ניהלתי מחלקה של אנשי מקצוע מתחומים כמו אלקטרוניקה, חשמל, שרטוט, מכניקה עדינה כשהיה צורך בעיצוב אבטיפוס למכשיר או בפתרון טכנולוגי, היו פונים אלינו"


במגביל לעבודה התובענית הוא לא ויתר על אהבתו השנייה, פיסול וציור ואף למד אמנת בלימודי ערב בבצלאל "כשעובדים במשרה מלאה ורוצים לעסוק באומנות, זה בא על חשבון שעות שינה, שבתות חגים, טלוויזיה. אתה צריך לוותר על דברים , אבל לי מאוד חשוב ליצור. אם אני לא יוצר, אני לא מרגיש שאני חיי".



לנושא של עיסוק באומנות עם מוגבלות התוודע עוד לפני שחלה, כשלימד ציור בהתנדבות במסגרת גיל הזהב, למדתי שאפשר ליצור כמעט בכל מצב, צריך רק לרצות ולהתמיד. עכשיו, כשאני חולה במחלה לא סימפטית שגורמת לחולשת שרירים, לקשיי הליכה לרעד בידיים ולתנועות לא רצוניות ועוד לא מצאו לה מרפא, אני רוצה לנצל את היכולת ואת הזמן שלי בצורה הטובה ביותר, לא הצלחתי להשתמש במכחול ביד רועדת, אז מצאתי שיטה.


 הרעיון מבוסס על קלות אחיזה היחסית של מכשיר גדול כמו מייבש שיער לעומת  מכחול או עיפרון "צריך לרכוש בזה מיומנות, אבל זה לא מאד קשה, כי האצבעות לא משחקות תפקיד, עם הזמן מצאתי דרכים לשלוט בתהליך, בעזרת הרחקה וקירוב של המייבש אני משפיע על הטמפרטורה ועל עוצמת זרם האוויר, ובכך על הדרך שהצבע זורם, על הצלילות שלו ועל עובי הקווים
למדתי שגם צורת הפתח של המייבש אפשר להחליף ולהגיע למגוון של זרימות, אני עובד עם אקריליק, צבע דליל על בסיס מים, שיוצר צורות מאד מעניינות בהשפעת זרמי האוויר, עם שקיפות מיוחדת


את הידע הטכנולוגי שלו, הוא רתם גם לרקיחה במו ידיו של צבעים שבהם הוא משתמש. "צבע יכול להגיע בדרגות שונות של סמיכות, ככל שהוא דליל יותר, הקווים יהיו דקים יותר ולהפך, יצרת הצבע בעצמי הוא דרך נוספת לשלוט.

השראה שלי בציורים בעיקר הטבע, התחלתי לעסוק בצמחייה, בעצים שדות,  פרחים, דברים שמאפיינים על ידי זרימה של צמחיה ושל צבע.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה