יום ראשון, 22 במרץ 2015

                                 נוירולוגיה תפקודית


נוירולוגיה תפקודית הוא תחום פורץ דרך בטיפול בבעיות של מערכת העצבים ההיקפית והמרכזית.

נוירולוגיה תפקודית פותחה על ידי פרופסור פדריך קריק, היא מבוססת על מדעי הנורו-אנטומיה, פיזיולוגיה, נוי-כימיה וכמובן הנוירולוגיה, ומתמקדת בתפקוד המוח על חלקיו השונים כפי שמתבטא בצורה קלינית, האיזון שבין חצאי המוח, בתקשורת ובסנכרון ביניהם, תוך התחשבות ושמירה על הדרישה הביולוגית הבסיסית של הנוירונים (תאי עצב).

הדרישות הבסיסיות של כל תא עצב הן חמצן וגלוקוז, אותם הוא מקבל דרך זרם הדם, וכן גירוי עצבי, גירוי עצבי יכול להיות חיובי (הפעלה) או שלילי (עיכוב), אך שניהם תורמים לבריאות של תא העצב, לפי עקרון זה, הנוירולוג התפקודי מנסה למצוא את האזור הבעיתי.

בנוירולוגיה תפקודית מבדילים בין שני סוגי נגעים- תפקודי ופתולוגי:

נגע תפקודי

נגע תפקודי הוא אזור אשר תפקודו ירוד כיוון שאינו מקבל מספיק מאחד או יותר משלושת הדרישות הנ"ל, יחד עם זאת, כל הקשרים הנוירולוגים, כמו גם אספקת הדם לאזור קיימים, אם כי ייתכן ואינם תקינים ב- 100%. במצב זה, הנוירולוג התפקודי ימצא את הדרך הנכונה להחזיר את האזור לתפקוד תקין, בין אם על ידי שיפור זרימת דם ואספקת חמצן או על ידי הפעלת גירוי עצבי מתאים וספציפי לאזור.

נגע פתולוגי

מצב בו יש נזק פיזי לרקמה, בין אם כתוצאה מטראומה פיזית, שבץ, מחלה זיהומית, תפקידו של הנוירולוג התפקודי הוא לזהות את האזור, ולנסות לשפר את מצבו של האזור הפגוע, אך חשוב מזה למצוא מסלולים נוירולוגים תקינים אשר יכולים להעביר גירוי עצבי למבנים הנוירולוגים אליהם אמור האזור הפגוע לשלוח גירוי עצבי.

האיזון בין 2 חצאי המוח הוא המוקד השני, בעבודתו של הנוירולוג התפקודי. מערכת העצבים שלנו מורכבת משני חצאים, במוח ובמוח הקטן, הם נקראים מיספרות, לכל המיספרה יש תפקידים שנמצאים באחריותה, כאשר מסיבה כלשהי, מיספרה אחת (או חלק ממנה) אינה מקבלת משלושת הדרישות הנ"ל ,
יעילות תפקודה יורדת, לעומתה יעילות תפקודה של המיספרה השנייה עולה, חוסר האיזון בטונוס השרירים בעיקר בצד אחד של הגוף, הפרעות שיווי משקל ונפילות, הפרעות בהתמודדות עם כאב, בכאבים כרוניים ועוד.

להלן מספר תפקידים של כל המיספרה:

המיספרה הימנית

מכילים מפה סנסורים על הגוף, הערכה של תקשורת בלתי מילולית, יצירתיות, מטוריקה גסה (שליטה על שרירים פרוקסימלים), עיכוב של מערכת החיסון, שליטה על מערכת העיכול, הפעלה רצונית של השרירים בצד שמאל, שליטה על מתח שרירים (בלתי רצוני) בצד ימין, הבנת הנקרא, הבנה של התנהגות ונורמות חברתיות, זיהוי פרצופים, עיכוב של פעילות בלתי רצויה. (קוגניטיבית, מוטוריות וכו').

המיספרה השמאלית

שליטה מוטורית על הגוף (במידה מסוימת) שפות (דיבור, קריאה כתיבה) פעולות מתמטיות (חשבון) הגיון, מוטוריקה עדינה (שליטה על שרירים דיסטאלים) זיהוי תבנית, הפעלה של מערכת החיסון, הפעלה רצונית של השרירים בצד ימין, שליטה על מתח שרירים (לא רצוני) בצד שמאל, התחלה של פעילות.

בזכות ההבנה של הנוירולוגיה העומדת מאחרי התסמינים השונים עליהם מדווחים ואותם חווים המטופלים, על ידי שימוש בתפקיד מוח כמדריך, ניתן לאתר את האזורים אשר מתפקידים ביעילות נמוכה, לאחר מכן ניתן להתחיל ולהתאים גירויים אשר מכוונים להפעלה ספציפית של האזורים הנ"ל.

מתאים להפרעות שיווי משקל, , כאבים כרונים, פגיעה בראש, הפרעות שינה, הפרעות הליכה ותנועה חולשה, חנק וקשיי בליעה ועוד

הטיפול בד"כ עם הרופא המטפל, שיטות הטיפול --יעוץ פסיכולוגי, יעוץ פסיכיאטרי, היפנוזה, ביו פידבק, טיפול קבוצתי, רפואה משלימה, טיפול באמנות.

מקבלים כלים איך לשלוט במוח, ולתפקד טוב יותר 


חברים המעוניינים לשאול או לברר בכל הקשור לפרקינסון יכולים לכתוב למייל ziprachel@gmail.com או לטלפון 097431614 רחל




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה