יום רביעי, 18 במרץ 2015



פעילות גופנית משדרגת את פעילות המוח

פרופסור ניר גלעדי (מתוך ראיון)

כולנו מכירים שפעילות גופנית טובה לגוף, טובה ללב טובה לעצמות טובה לנפש, הנפש כבר במוח, אנחנו חושבים - נכון, המודעות שפעילות גופנית משפיעה גם, לא רק על מצב הרוח, אלא על הרבה תפקידים מאד בסיסיים של המוח, הוא מידע יחסית חדש של המחקרים בעשור האחרון.

בעצם פעילות גופנית, בדרכים שונות מייצרת תאי מוח חדשים, מייצרת קשרים חדשים בין התאים ומייצרת כלי דם חדשים, במלים אחרות, אנחנו מדברים על מוח צעיר ובריא יותר, באנשים שעוסקים באופן סדיר בפעילות גופנית.

מסתבר שבתא...במוח עצמו יש תאי אב שנמצאים שם, מה שקוראים תאי גזע, שמסוגלים להתפתח ולהתחלק ולייצר תאי עצב חדשים ובריאים וזה לכל החיים. מצאו את זה אפילו במוחות של אנשים בני מאה ויותר את הפוטנציאל.

ללא ספק שפעילות גופנית המשלבת גם פעילות אירובית של הפעלת שרירים, כנראה בשילוב עם גירויים קוגניטיביים, השילוש הזה הוא השילוש המנצח, היוצר בכמויות של אלפים ואולי עשרות אלפי תאים חדשים ביום.

במחקרים שעשו בבעלי חיים, פעילות גופנית יוצרת מעל 10,000 תאי מוח חדשים ביום אחד. יש הרבה מחקר בתחום הזה, כי בעצם אם היינו מבינים לעומקם של דברים, אולי יש תרופה שיכולה לייצר תאים חדשים לחקות את הפעילות הגופנית, במקום לרוץ בפארק נשב ניקח כדור בבוקר והמוח שלנו יתפתח, כנראה הבסיס הוא בסיס כימי, חומרים שמשתחררים גם מהשריר וגם מאיברים אחרים בגוף בעקבות פעילות גופנית ומגיעים למוח, למשל, חומרים טרופיים, חומרים שמאד פעילים בתקופה העוברית, והם אחראים ליצירת המוח העוברי. הלוא זה פלא שבתשעה חודשים נוצר מוח שלם.  על הפלא הזה אחראים חומרים....

המוח נוצר מחומרים טרופים שמייצרים מיליונים של תאים בפרק זמן מאד קצר, ככל שאנחנו מזדקנים, כמות החומרים הטרופיים האלה הולכת ויורדת. פעילות גופנית מעלה אותם מחדש, והם חומרים שמגרים את יצירת תאי העצב החדשים, אבל כמו החשיבות של התאים, אני רוצה להדגיש את החשיבות של הקשרים שבין התאים, מה שאנחנו קוראים סינפסות. החיבורים בין תא אחד לתא שני, יש תאים שקשורים ב- 10,000 סינפסות, ואז כמובן שיכולת התפקוד הרבה יותר גבוהה.

פעילות גופנית מייצרת סינפסות חדשות, המטרה שלנו לא רק לייצר סינפסות חדשות, אלא, גם לשמר אותן שיהפכו להיות סינפסות קבועות. וזו כנראה החשיבות של שימור הפעילות הגופנית וגם הגיוון שלה. ועולם השיקום ברור לנו שגיוון, פעילות על אופניים, פעילות בחדר כושר, הליכה בפארק, שחייה, הגיוון הוא יותר טוב, מאשר לעשות כל דבר בצורה אחידה יום אחרי יום.

כנראה שיש פה באמת הפעלה של מערכות שונות שמתחברות למשהו חזק יותר.

במחקרים רבים דווקא באוכלוסיה מבוגרת, בני 70 , 75, אפילו עם ירידה בקשב ובזיכרון, ביכולת המוטוריות בעקבות פילות גופנית חידשו את היכולות האלה. זה לא רק תאים, אלא גם כלי דם שמביאים את החמצן ואת החומרים החשובים לתאים, נוצרים מחדש, אדם שעוסק בפעילות גופנית יעבור טוב יותר שבץ מוחי, ישרוד טוב יותר חבלת ראש, המוח הרבה יותר פלסטי, הרבה יותר גמיש, מסוגל להתמודד עם נזקים ולהתגבר עליהם.

רשת כלי דם הרבה יותר ענפה, וכתוצאה מזה אם כלי אחד נסתם, יש הרבה כלי דם אחרים שיכולים להחליף אותו.

פעילות גופנית של בין 150 ל- 300 דקות פעילות בשבוע, כאשר מומלץ לפחות חצי מהזמן לעסוק בפעילות אירובית, פעילות שבה אתה מתאמץ, מתנשף, הדופק עולה, ובחצי השני בגמישות, בחיזוק שרירים, בפעילות יותר כללית לכלל הגוף.

אני חושב שרצוי פה לומר ששילוב של הפעילות הגופנית עם גירוי אינטלקטואלי עושה פעולה עוד יותר טובה. יש היום מחקרים שרואים שהשילוב בין פעילות גופנית לבין גירויים אינטלקטואלים וחוויות, אפילו חוויות בפעילות בזמן פנאי, ללכת לראות סרטים, לשמוע מוזיקה, לחוות חוויות מענגות, גם הן משפרות את המוח  ועם שילוב של פעילות גופנית זה עוד יותר טוב, אפשר יחד עם הפעילות הגופנית לשמוע מוזיקה.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה