יום שני, 16 במרץ 2015

חדשות המדע

פותחה מערכת חדשנית ללא חיישני מגע להערכת איכות השינה

גישה זו עשויה לפשט הליך האבחון ותאפשר שינה טבעית שאינה מושפעת מחיישני מגע ואשר ניתן להשתמש בה בבדיקה בבית הנבדקים.

במסגרת שיתוף פעולה מחקרי בין מעבדת המחקר לעיבוד אותות ביורפואיים, בראשותו של ד"ר יניב ציגל מהמחלקה להנדסה ביורפואית מאוניברסיטת בן גוריון והיחידה לחקר הפרעות שינה - ערות, בראשותו של פרופסור אריאל טרסיוק, מהמרכז הרפואי סורוקה, פותחה מערכת חדשנית ללא חיישני מגע להערכת איכות השינה באמצעות הקלטת קולות הנשימה במשך שנת הלילה.

מחקר זה מציג גישה חדשה פורצת דרך להערכת איכות השינה באמצעות מיקרופון שאינו נוגע בנבדק. פותחו אלגוריתמים לניתוח אותות של קולות הנשימה שאפשרו את הסיווג של מצבי שינה\ערות מהקלטת לילה שלם . 

ביצוע גישה זו תואמים ואפילו גוברים על ביצועי טכנולוגיות קיימות לשערוך שינה המשתמשות בחיישני מגע. גישה זו עשויה לפשט את הליך האבחון ותאפשר שינה טבעית שאינה מושפעת מחיישני מגע ואשר ניתן להשתמש בה בבדיקה בבית הנבדקים.

מעברים משינה לערות ולהיפך משפיעים על בקרת פעילות הנשימה וזרימת האוויר שבאים לידי ביטוי בשינויים בדפוסי קולות הנשימה. מחקר זה הוא חלק מעבודת הדוקטורט מר אילרן דפנה במחלקה להנדסה ביורפואית, אוניברסיטת בן גוריון.

כידוע שינה טובה חיונית מאד לאיכות חיים משביעת רצון, לאינטראקציה חברתית ופעילות אינטלקטואלית, בחברה המודרנית, אנשים רבים לא ישנים כמות מספקת של שעות עקב חשיפה לטכנולוגיות כגון צפייה בטלוויזיה, שימוש באינטרנט ובטלפון הנייד. שינה לקויה יכולה לגרום לתחלואה ולהגברת סיכון לתאונות- אבחון וטיפול מוקדמים עשויים לשפר את איכות החיים ולהקטין את הסיכוי לתחלואה.

בשל העלות הגבוהה של בדיקת שינה במעבדה והצורך בכוח אדם מיומן, מספר מעבודות שינה הוא מוגבל ואנשים רבים אינם מאובחנים ומטופלים. ההנדסה הביורפואית ורפואת השינה נמצאים ב"מסלול מהיר" לעבר פיתוח בדיקת שינה שניתן לבצע בבתי הנבדקים.

לפי שעה, כל הטכניקות הביתיות המצויות מבוסס על חיבור לחיישני מגע שלעתים קרובות משפיעות על איכות השינה.

מכאן - החידוש והחשיבות הרבה של פיתוח המערכת החדשנית ללא חיישני מגע להערכת איכות השינה באמצעות הקלטת קולות במשך שנת לילה


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה