יום שישי, 19 ביוני 2015




                                      עין יבשה

תסמונת --העין היבשה

המונח "תסמונת עין יבשה" מייצג קבוצה מגוונת של מצבים המאופיינים בתסמינים של אי נוחות עינית, המלווים בירידה ביצור הדמעות או אידוי מהיר ואבנורמלי של מסך הדמעות, תסמונת העין היבשה נגרמת משינויים בריכוז הדמעות או באיכותן.

הדמעות מורכבות משלוש שכבות הפועלות יחד לשמור על נוחות העין והגנתה. אם גורם כלשהו ישפיע על האיזון בין שלוש השכבות, הדמעה תתאדה במהירות וכתוצאה מכך יופיעו אזורים יבשים על משטח העין החיצונית שיגרמו לחוסר נוחות.

התסמונת מזוהה לעתים קרובות בשוגג באלרגיה או כדלקת, ונותרת לא מאובחנת ולא מטופלת וכתוצאה מכך עלולים להתפתח סיבוכים ארוכי טווח. התסמונת יכולה להיות גם תמרור אזהרה לבעיות בריאותיות אחרות, לרוע המזל אין מרפא לתסמונת , אך קיימים מגוון טיפולים היכולים לסייע בהקלה על תסמינים. תכשירים של תחלופי דמעות הוכחו קלינית כיעילים בהפחתת הסימנים והתסמינים של תסמונת העין היבשה, והם מציעים לסובלים הקלה מידית ומתמשכת.

הדמעות מסייעות לשמור על נוחות, על בריאות ועל לחות העיניים, עין יבשה היא מצב רפואי המשפיע על ריכוז הדמעות או על איכותן, וגורם לתחושת יובש וגירוי בעין. תסמונת העין היבשה עולה בשכיחותן עם הגיל.

מסך הדמעות

למסך הדמעות מקום חשוב בשמירה על בריאות העין, תפקוד תקין של מסך הדמעות מספק תמיכה אופטימלית לבריאות משטח העין החיצוני באמצעות הזנה. באמצעות תכונת אנטי- בקטריאליות המגנות מפני זיהומים.

מסך הדמעות מורכב משלוש שכבות.

1. שכבה שומנית -- מיוצרת מבלוטת חלב המצויות לאורך עפעפיים העליונות והתחתונות.

2. שכבה מימית - המצויה בארובה ומבלוטות מסייעות המצויות בלחמית, זו שכבה מימית המאפשרות הובלה מרכיבי תזונה מסיסים במים.

3. שכבה מוצין-- שכבה זו מיוצרת מתאי גביע בלחמית, מכילה חלבונים מסוג גליקופרוטאינים, נמצאת במגע ישיר עם פיזור אחיד ועל הצמדה של שכבה מימית על שטח פנים החיצוני של העין על ידי ויסות מתח הפנים על פני אפיתל הקרנית והלחמית.

חשוב להדגיש שהדמעות מופרשות כל הזמן ולא רק בזמן בכי או גירוי כלשהו לעין, ותפקידן לשמור על בריאות העין ועל ראיה תקינה. 

נהוג גם לחשוב שדמעות הן רק תמיסת מי מלח פיזיולוגית. אך הן מכילות מספר גדול של רכיבים כדי לשמור על לחות ונוחות העין, הגוף צריך לשמור על איזון עדין של כמויות הרכיבים הללו, כאשר איזון הרכיבים מופר, עלולים להופיע תחושת יובש וגירוי בעיניים.

תפקוד המצמוץ היא לפזר שכבה דקה של דמעות על פני שטח הקרנית והלחמית. שכבה דקה זו של לחות המהווה את מסך הדמעות, יוצרת מעטה מגונן, מסככת את העיניים ושוטפת החוצה גורמים זרים העלולים להזיק לעין ולפגום בראייה. גם לקצב המצמוץ תפקיד חשוב. קצב מצמוץ תקין 5 -6 פעמים בדקה, במצבים שבהם קצב זה מופחת הדבר יכול לגרום לעיניים יבשות, כמו במחלת פרקינסון.

הגורמים לעין יבשה

תסמונת העין היבשה נובעת מכמה גורמים הבולטים מצבים רפואיים שונים, תנאים סביבתיים ותרופות, שינויים מהגורמים היותר נפוצים הם הזדקנות ושינויים הורמונאלים. גם בשימוש בעדשות מגע מעלה את שכיחות התופעה מכיוון שהתסמונת נחשבת  בטעות לאלרגיה, דלקת או זיהום. כדאי לפנות לייעוץ מקצועי אם קיים חשש לעין יבשה.

גורמים סביבתיים

היעדר לחות וטמפרטורה גבוהות עלולים להוביל להתאדות מואצת של דמעות, אקלים חם ויבש מיזוג אוויר עלולים לתרום להיווצרות יובש בעין. חשיפה לשמש, רוח, אבק, עשן וגובה רב עלולים אף הם להוביל ליובש.

תרופות שונות עלולות לגרום לעין יבשה

תרופות נגד דיכאון, תרופות אנטיהיסטמיניות, חומרי הרגעה, חוסמי ביתא, חומרים משלשלים.

הטיפול בעין יבשה

בחירת הטיפול לחולים עם עיניים יבשות תלוי בעיקרו בחומרת המחלה.

מקרים קלים של עין יבשה יזדקקו לשימוש בתחליפי דמעות בלבד. טיפות עיניים של תחליפי דמעות פועלות במקביל לדמעות, כדי לספק לחות והקלה מיידיות וארוכות טווח. במקרים של פגיעה בשטח הפנים החיצוני של העין. תחליפי הדמעות עוזרים לשקם את נזק התא המוביל ליובש ולחוסר נוחות בעין. תסמונת עין יבשה עלולה להיות מדרון חלקלק, בלי כמות מספקת של דמעות שישמשו כחומר מסוכך. עלולים להיווצר על פני שטח העין אזורים יבשים. אזורי הפגיעה הנקודתיים יובילו לכך שפחות דמעות יצטברו על פני העין, והבעיה רק תלך ותחמיר. תחליפי הדמעות פועלים לבלום מחזור היובש ולאפשר לעיניים להתחיל התאוששות. קיים מגוון של תחליפי דמעות עם חומרים משמרים וללא חומרים משמרים. תחליפי דמעות ללא חומרים משמרים עדיפים על אלו עם חומרים משמרים, מכוון שתכשיר עם חומר משמר עלול להחמיר את הנזק למשטח העין החיצוני, אם ישתמשו בו בתכיפות. קומפרסים פושרים עם מסג' לעפעפיים יכולים לשקם את שכבת הדמעות השומניות, ובכך לעכב את התאדותם מהעין.

במחלה בדרגת חומרה בינונית יש לזלף תחליפי דמעות ללא חומרים משמרים כמה פעמים ביום עד כל שעה, נוסף על כך יש להוסיף משחה לובריקציה לזמן השינה. טיפול אנטי-דלקתי עם טיפות ציקלוספורין A, המשפרים את ייצור הדמעות, 2-4 פעמים ביום נמצא יעיל בדרגת חומרה בינונית קשה. חשוב לציין שבתחילת הטיפול תתכן צריבה ויש ליידע את החולה על כך. נוסף על כך, התרופה מתחילה לפעול רק אחרי 3 חודשי טיפול. בדרגה חמורה קשה יש לטפל בכל הטיפולים שהוזכרו לעיל, ובנוסף אפשר לשקול החדרת פקקים לאיטום דרכי ניקוז הדמעות כדי למנוע את אבדן הדמעות הקיימות.

במצבים קיצוניים ומסובכים, בנוכחות ארוזיות או כיבים עקשניים, אפשר לטפל בטיפות אוטו-סרום המופקות מדמו של החולה וניתנות 4-6 פעמים ביום. טיפולים נוספים כוללות עדשות מגע טיפוליות ואף טרסורפיה לטרלית זמנית (תפירה חלקית של עפעפיים) להקטנת מפתח העין.

עצה שימושית

אין מרפא לעין יבשה. אך יש כמה צעדים שבהם אפשר לנקוט כדי להפחית את חומרת התסמינים ולהגן על העין, שתייה מרובה, שינוי הרגלי תזונה (כמו אכילת דגים עשירים בחומצת שומן מסוג אומגה 3), והתאמת הסביבה עשויים לספק הקלה לעין. אם קיים חשש לעין יבשה, מומלץ להיוועץ עם רופא עיניים, חשוב מאד להימנע מטיפות ל"הלבנת עיניים אדומות" כגון סטילה, ויזיין, אזולין ועוד. סוגים מסוימים של טיפות עיניים עשויים להפחית את אדמומיות העיניים באופן זמני, אולם הם אינם מטפלים בתסמינים האחרים של עיניים יבשות. נוסף על כך, רק עלולה להתפתח עמידות לסוג כזה של טיפות, שתהפוך אותן ליעילות פחות ותוביל "לאפקט ריבאונד" המתבטא בעיניים אדומות אף יותר לאחר שהטיפות מתפוגגות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה