יום רביעי, 15 באפריל 2015

                                                   


                                                             דואודופה

חולים בשלבים מתקדמים של מחלת פרקינסון הסובלים מתופעות לוואי מרובות כגון מצבי ON - OFF קשים ודיסקנזיות בתקופות ON של הטיפול בדופמין דרך הפה.

קיים טיפול דואודופה: טיפול בדופמין המוזלף ישירות למעי ומשם למערכת הדם ולמוח, כך משפרת ספיגת הדופמין בדם.

הדואודופה היא תמיסה ג'ל המכיל את המרכיבים הבאים:

Levodopa - לבודופה 2000 מ"ג

Carbidopa - קרבידופה  500 מ"ג

המרכיבים נמצאים בתוך מיכל פלסטיק המחוברת למשאבה ניידת וממנה לצינורית המגיעה ישירות למעי הדק..

לבודופה בשילוב קרבידופה גרם למהפך בטיפול במחלת פרקינסון ומשמש עד הים כתרופה יעילה ביותר לטיפול במחלה. יחד עם זאת ללבודופה מספר מאפיינים המקשים על השגת יעילות גבוהה לאורך זמן.

1. לבודופה מתפרק במהירות מהדם 1.5 - 2 שעות
    עם התקדמות המחלה השפעת המנה מתקצרת, ועל מנת לקבל השפעה מתמשכת המטופל צריך לקחת מספר רב של מנות במהלך היום. המטופל סובל מתנודות תנועתיות קשות, משך ההשפעה של התרופה הולך ופוחת והתופעות הפרקינסוניות נוטות לחזור, לעיתים חמורות יותר. במקביל משך ה- ON מתקצר ובשלב מסיום אפילו מנה נוספת לא מצליחה להשפיע. בנוסף, מופיעות תנועות בלתי רצוניות -דיסקנזיות, הגורמים להפרעה חברתית ותפקודית משמעותית, הדיסקנזיות משתלטות על תקופת ה- ON זה הזמן היחיד בו מטופל הרגיש הקלה.

2. בהשוואה לכדורים המגיעים קודם לקיבה, שם נערכת "תחרות" על ספיגה בדם עם חומרים נוספים כגון חלבונים המגיעים לדם.

מאפיינים אלו מקשים מאד על השגת רמות קבועות ואחידות של לבודופה בדם, וגורמים לתופעות הלוואי הקשות, המצב הרצוי שיאפשר למטופל תפקוד יומי יעיל הוא שמירה על רמות קבועות של לבודופה בדם ואורך זמן שתעקוף את הקיבה, הטיפול בדואודופה מאפשרת זאת.

הדואודופה המחובר ישירות למעי המקבל את התרופה משך כל שעות הערות, באמצעות משאבה קלה, אשר מאפשר למטופל להמשך בשגרת יומו ובאורח חייו.

קהל היעד לטיפול בדואודופה הוא חולה פרקינסון המטופל שנים רבות במגוון לתרופות רחב . ועם זאת סובל מתנודות תנועתיות (תנודות 0N - OFF) ודיסקנזיות חמורות ומגבילות.

ברוב המקרים ניתן להוריד או להפסיק את התרופות האנטי פרקינסוניות הנוספות שנוטל המטופל וכך להפחית את מספר התרופות שהחולה נטל ביום. מאפיין נוסף של הטיפול בדאודופה הוא הקצב האחיד והקבוע שבו מגיע הדופמין לדם באופן שימנע תנודות מוטוריות. קצב זה מחקה את התהליך הפיזיולוגי שמתרחש במוח כאשר הוא מפריש דופמין.

אופן המתן

הטיפול ניתן כטיפול יומי במשך 16 שעות (בלילה החולה מתנתק מהמשאבה).

ביכולתו של החולה לשנות את קצב הפרשת הדופמין אם הוא מרגיש רעידות או להפסיקו כליל בעת שינה או מקלחת.

התהליך הטיפולי 

1. המלצה של הרופא המטפל, שהמטופל מתאים לטיפול.

2. הסבר של הרופא, המטפל למטופל ובני משפחתו על הטיפול, השימוש במשאבה וכו'.

3. המטופל מאושפז 4-6 ימים, מטרת האשפוז היא לבצע התאמת מינונים. כלומר התאמת המינון באופן אישי לכל מטופל, בהתאם לביצועיו באופן אישי לכל מטופל, בהתאם לביצועיו המוטוריים ולתפקודו.

4. לאחר מכן, מתבצעת הפרוצדורה של הכנסת הצינורית הקבוע (PEG) על ידי גסטרואנטרולוג דרך פתח קטן בדופן הבטן ומועברת דרך הקיבה ישירות למעי. הפעולה נעשית בהרדמה חלקית. מיד לאחר הפעולה מחברים את הצינורית למשאבה וניתן להמשיך בהזלפת התרופה. לאחר כיומיים המטופל משוחרר לביתו.

בנוסף לצוות בית החולים תלווה אחות מומחית בטיפול בדואודופה. בזמן אשפוז, האחות תתמוך במטופל ומשפחתו ותדריך אותם כיצד להפעיל  ולטפל במשאבה.

תופעות לוואי

תופעות הקשורות במשאבה ובצינורית (PEG) כגון חסימה של צינורית במידה ואינה מתוחזקת כראוי, זיהום קל של פתח מסביב הצינורית, חזרה של הצינורית הפנימית אל הקיבה.

מחקרים שונים נמצא שמתן דואודופה מאפשר שמירה על רמות קבועות ויציבות של לבודופה בדם.

כתוצאה מכך:

1. ישנה ירידה מוטוריות תנועות (ON - OFF)

2. ניכר שיפור במשך ON באיכות התנועה של המטופל.

3. ישנה הקלה בחומרת הדיסקנזיות

4. ירידה משמעותית בזמן OFF

5. שיפור באיכות השינה


מצרפת עלון לצרכן לפי תקנון הרוקחים


http://www.pharmaline.co.il/images/newsletterregistration/abbott/2013/080813/duo_zarhan.pdf

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה