יום שבת, 25 באפריל 2015

    הקשר בין פרקינסון להזעת יתר

הזעה הינה אחד מהמנגנונים בהם משתמש הגוף לוויסות משק החום הפנימי, במקרה בהם חום הגוף עולה. מופעלת מערכת העצבים האוטונומית אשר גורמת להזעה מוגברת. אידוי בזיעה מביא לקירור הגוף.

הזעת יתר הוא סוג של שחרור לחות מוגזם אשר מתרחש באופן תדיר, גם בטמפרטורות קרות,


הזעת יתר נפוצה ביותר בקרב חולי פרקינסון. אם המצב הופך לחמור, העור עלול גם להיות אדום, בעל קשקשים ומגרד. תלונה כזו שכיחה יותר בקרב גברים, אך חשוב לציין כי העליה הגדולה ביותר בהזעה לגברים, קשורה להורמוני מין זכריים.

לעיתים קרובות, חולי פרקינסון מייצרים זיעה מופחתת בגפיים של הגוף, כמו כפות ידיים ורגליים, ובכך נגרמת הזעת יתר בשאר הגוף כמנגנון פיצוי. ככל שמחמירה מחלת פרקינסון, מתגברת ההזעה.

שינויי בהזעה עלולים להיגרם גם בשל תרופות פרקינסון, אשר עלולות לחסום את הפרשת הזיעה, וכתוצאה מכך מתרחשת עלייה בטמפרטורת הגוף במזג אוויר חם יש להקפיד על לבוש מתאים.

להתקפי הזעת יתר יש 2 סוגים עיקריים:

1. תנועתיות יתר (דיסקנזיות) והינה תגובה תקינה של הגוף לשם קירור חום הגוף, אשר עולה על רקע הפעילות הגופנית המאומצת והממושכת. הזעה זו בדרך כלל קלה.

2. התקפי זיעה קשים וקצרים יחסית הינם חלק ממצב של OFF והיא מופיעה כחלק מתת מינון של דופמין.

מקור התופעה קרוב לוודאי בהפרעה בתפקוד ההיפוטלמי (מרכז הפיקוח על ויסות החום הפנימי במוח) אשר מתפתחת על רקע תהליך ניווני הראשוני של תאי דופמין וכן מוחמרת בשל חשיפה ממושכת לדופא.

הפרעות במערכת העצבים האוטונומית עלולה לייצר גם שינויים במראה ובטמפרטורה של העור בכפות הידיים והרגליים, גם וויסות לחץ הדם נשלט בחלקו דרך מערכת העצביים האוטונומית, חולי פרקינסון עשויים להבחין בתסמיני לחץ דם נמוך באופן חריג, במיוחד בעת שינוי יציבה כגון מעבר מישיבה לעמידה, המלווה בהזעה קיצונית, זהו תסמין נפוץ אשר מוכר על ידי מומחי פרקינסון.

תסמיני הזעת יתר במחלת פרקינסון

כאשר מחלת פרקינסון משפיעה על מערכת העצבים האוטונומית, מאבד הגוף את יכולתו לווסת את הטמפרטורה שלו, ולגרום לשינויים בעור ובבלוטות הזיעה. חלק מהחולים מוצאים את עצמם מזיעים ללא שליטה, כאשר לא קיימת שום סיבה נראית לעין, כגון חום או חרדה. מצב זה עשוי להופיע גם בצורת עור שומני או קרקפת שמנונית באופן מוגזם, אשר מובילה להופעת קשקשים.

כיצד ניתן לטפל

במאמר חדש, במקרים של התקפי הזיעה, טיפול בתכשירים אגוניסטים כמו פרלודל, דופרגין או פרגולד יכולים למנוע התקפים

להתקלח לעיתים קרובות במים פושרים

ללבוש בגדי כותנה קלים במזג אוויר חם

לשתות הרבה מים

במקרים חמורים, להשתמש בסופגי זיעה.

להתייעץ עם רופא



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה