יום שישי, 15 במאי 2015




מאובחנים בטעות באלצהיימר ופרקינסון ומוחם נמצא

                               בסכנה

NPH היא תסמונת מתעתעת ולא מספיק מוכרת שבה כמות נוזלים בחדרי המוח עולה וגורמת לתסמינים המזכירים אלצהיימר ופרקינסון. כך, עשרות אנשים מדי שנה לא מאובחנים נכון ורקמת המוח שלהם עלולות להיפגע בצמיתות.

לפני כשנה החל ד' בן כ-60 לחוש כאבים ברגליים והתקשה ללכת, הכאבים הלכו והחמירו עד שנאלץ לגרור את רגליו והתקשה לקום מהכיסא או מהמיטה. בנוסף סבל מבריחת שתן, החל לאבד את זיכרונו וחש עייפות. האדם שעוסק בכתיבה, התקשה לכתוב, להתמקד ולהתרכז הוא ואשתו ניסו לשער מדוע זה קורה לו. אולי מדובר בבעיה אורתופדית, אולי אלו סממני הגיל או תופעות לוואי של תרופות שהוא נוטל? הם פנו לאורתופד ולנוירולוג ואלו לא אבחנו דבר. בהיעדר אבחון, גברו תסכולו וחסר האונים שחש. הוא ואשתו שקלו אף לפנות לפסיכולוג. אולי מדובר בדיכאון, חשבו.

בהמשך לקה בהתקף כאב ראש חזק, פונה למיון ועבר סריקת CT. בנוסף, לחץ הדם שלו היה גבוה, אך הרופאים שוב לא אבחנו דבר וסברו כי לחץ הדם וכאב הראש מזינים זה את זה, כחודש לאחר מכן , שוב חווה התקף כאב ראש חזק ולחץ הדם שוב עלה מאד. הפעם לא הצליח לקום מהכיסא, ואף היה מבולבל והתנהג שונה מבדרך כלל. הוא לא תקשר ולא הבין דברי אשתו עוד לפני כן. סיפרה, התקשה בפעולות פשוטות, לאחר שהגיעו לבית החולים באמבולנס, התקשה לנוע ולא הבין היכן הוא נמצא.

הפעם עבר סריקת MRI ונמצא כי חדרי המוח שלו - מערכת הנוזלים של מרכז המוח - התרחבו בשל הצטרפות מוגברת של נוזלים, המכונה הידרקון תקין-לחץ - החדרים מתרחבים בהדרגה כיוון שכמות הנוזלים בהם עולה. בשל התנוונות המנגנון המווסת את כמות הנוזלים במוח- תופעה שעלול להתרחש אצל מבוגרים בני 60 ומעלה.

כמות הנוזלים המוגברת לוחצת על האזורים הקדמיים במוח על המצב הקוגניטיבי ועל שליטה במתן שתן ועל אזורים הצמודים לחדר המוח שהם למעשה מסילות מוטוריות. על כן התסמינים הבולטים הם פגיעה בזיכרון, בריחת שתן, וקושי תנועה והליכה. גם מחלת פרקינסון מאופיינת בקשיים אלו. על כן תסמונת NPH מאובחנת פעמים רבות בטעות כפרקינסון. ומכוון NPA פוגעת גם באזור הזיכרון לטווח קצר ( פורניקס) הנמצא ממש בדפנות חדרי המוח, החולים שוכחים מידע חדש שנרכש, שמות ומילים ומתקשים להתרכז, וכן מדי שנה עשרות מהם מאובחנים גם כחולי אלצהיימר.

בשלב האבחון של המחלה, כשחושדים בקיומה, יש לבצע ניקור מותני שבו מנקזים את נוזלי המוח. אחרי שאיבת הנוזלים זו אצל ד', התוצאה ירידת הלחץ, כאבי הראש וכאבי הרגליים חלפו, מצבו הקוגניטיבי השתפר והוא הרגיש הרבה יותר טוב. לאחר מכן, בדומה לחולים שמגיבים טוב לדיקור, הופנה לניתוח פשוט יחסית שבו מחדירים בצורה תת עורית צינור לחדר המוח דרך חור קטן בגולגולת המנקז בקביעות את נוזלי המוח לקיבה. בצינור זה מותקן גם שסתום מתוחכם המווסת את קצב הניקוז.

ככלל, חשוב להדגיש כי לחץ מתמשך על רקמת המוח עשוי לפגוע בה לצמיתות, וככל שניתוח זה, ששיעורי הצלחתו אצל רוב החולים 90% - ייעשה מוקדם יותר, כך ישתפרו התסמינים מהר יותר, על כן חשיבות להעלאת המודעות לתסמונת המתעתעת שאינה מוכרת מספיק לרופאים ולציבור ולאבחונה המוקדם, שיכול לשפר מאוד את איכות החולים


חברים המעוניינים לקבל באימייל חומרים בנושא פרקינסון בחינם יש לכתוב במייל ל ziprachel@gmail.com

או לברר נושא מסוים ניתן לפנות לרחל טלפון 097431614


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה