יום שבת, 2 במאי 2015




                        הזרקת בוטולינום לחולי פרקינסון

מאת ד"ר גלעד יהלום רופא בכיר בתל השומר מומחה לפרקינסון

בוטולינום הינו רעלן מהטבע אשר מיוצר על ידי חיידק שנקרא קלוסטרידיום בוטולינום. הרעלן מיוצר גם למטרות רפואיות וקוסמטיות. הרעלן יכול להיות קטלני אם ניתן במינונים גבוהים, אך אם ניתן באופן מקצועני כתרופה על ידי מי שהוכשר להשתמש ברעלן, הינו בטיחותי מאוד.

בוטולינום הינו חומר שמשתק שרירים, השיתוק נעשה על ידי כך שהוא מונע שחרור של חומר שנקרא אצטילכולין אשר ממוקם בקצה העצב ואשר שחרור שלו גורם בסופו של דבר להפעלה של השריר או של בלוטות הזעה או הרוק.

בוטולינום הינו טיפול מקובל למחלות רבות, לדוגמה, מתיחת יתר (ספסטיות) של הזרוע לאחר שבץ מוחי, דיסטוניה צווארית (סיבוב לא רצוני של הראש לצד מסוים), מיגרנה ומחלות נוספות.

בהקשר של פרקינסון, בוטולינום הוא טיפול שנקרא בלפארוספאזם, סגירה לא רצונית של העיניים, הפרעה שבעיקר רואים בחלק מהחולים שעברו השתלת קוצב מוחי או בהקשר של מחלות דמויות פרקינסון כגון PSP או MSA. הבוטולינום שמוזרק לשרירים הטבעתיים סביב העיניים גורם להיחלשות השרירים ובכך גורם לפחות נטייה לעצימה לא רצונית של העיניים.

מצב נוסף שבו טיפול בבוטולינום יכול לעזור בהקשר לפרקינסון זה דיסטוניה. חלק מחולי הפרקינסון סובלים מדיסטוניה, בעיקר של הרגל, ובעיקר במצב OFF, המצבים בהם יש חסר של דופמין עקב הפסקת השפעת התרופה. במצבים אלו כף הרגל נוטה לקבל עיוות של המנח בדמות פניה לא רצונית פנימה או כיפוף לא רצוני של אצבעות הרגל. הזרקת בוטולינום לשרירים שמכופפים את אצבעות הרגל מחלישה את השרירים האלו ובכך מרפה אותם ומאפשרת לשרירי לחזור למנח הטבעי.

טיפול ברעלן הבוטולינום או בלוטת הרוק גורם לדיכוי פעילותן של הבלוטות ויכול להקל על חולים שסובלים מריור יתר.

החיסרון של הטיפול בהזרקת בוטולינום הוא גם היתרון שלו וזה שזמן ההשפעה של הטיפול מוגבל בזמן בדרך כלל נמשך 3 - 4 חודשים, ולכן טיפול בבוטולינום צריך להיות מחזורי בערך כל 3 חודשים. עם זאת, לאור העובדה שההשפעה של התרופה פגה, גם תופעות הלוואי של הבוטולינום, אם ישנן, מוגבלות בזמן. כך שאם הוזרק חומר לשרירי העיניים, וגרם לחולשה עד כדי קושי לעצום את העין, התופעה תחלוף בדרך כלל לאחר שבועות בודדים.

בעוד שהטיפול בבוטוליניום כולל בסל כטיפול בבלפארוספאזם, הוא אינו בסל כטיפול לדיסטוניה של הגפיים או לריור יתר.


ניתן להגיע למרפאה של ד"ר גלעד יהלום רופא בכיר בתל השומר מומחה לפרקינסון (ללא עלות) יש להביא הפניה מרופא משפחה 

ליתר הקופות יש החזר חלקי מקופות החולים משלים

טלפון להזמנת תור 053-9955483

כתובת המרפאה רחוב ז'בוטינסקי 160 (בנין טרם איכלוב קומה 1-) בני ברק








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה